Top novosti

Prvi put na vinilu albumi “Milost” i “Shimpoo Pimpoo” kultnih Majki i Pipsa

Od danas su u prodaji remasterirani albumi Milost i Shimpoo Pimpoo kultnih bendova Majke i Pips, chips & Videoclips.

Krajem prošle godine najavljeni su reizdanjima na CD-u, no za prave kolekcionare i poklonike ovih grupa upravo će vinili predstavljati pravi glazbeni užitak. I ne samo glazbeni, već i estetski jer ovi 180 gramski vinili dolaze u posebnim bojama, bijeloj na albumu Milost i plavoj na albumu Shimpoo Pimpoo, a svaki kupac dobit će i download kod s mp3 verzijama pjesama s oba albuma. U vrijeme kad su objavljeni, 1993. (Shimpoo Pimpoo) i 1994. (Milost), malo je tko mogao povjerovati da će skoro trideset godina kasnije vinili privući toliku pažnju publike i glazbenih kritičara koji su svoje osvrte dali za reizdanja na CD-u.

“Kao potpisnici esencijalnih albuma ne samo hrvatskog rocka devedesetih, već i znatno šireg razdoblja naše popularne kulture, Majke danas s punim pravom pune stranice bilo koje imalo važnije antologije. “Razum i bezumlje” i “Razdor” – bio sam u to siguran tih već davnih devedesetih, a jednako sam siguran i danas, solidnih dva i pol desetljeća stariji – ulaze bez problema među deset (pa i manje!) najvećih i najznačajnijih hrvatskih rock albuma i to ne ponavljam kao floskulu, već kao postavljanje jasnog okvira, polazišta za priču koja nije išla nakon tih prvih albuma nužno prema dolje koliko je logički širila svoje rukavce i korigirala dosege. Jedna od bitnih, mada i počesto zaboravljenih postaja na tom putu bio je album “Milost” iz 1994.

Nastao nakon spomenutih remek-djela, kojima je Goran Bare s probranom vinkovačkom ekipom intuitivno, snagom golog, ali i samodestruktivnog dara iz ratnog slavonskog blata na pivom i opušcima posute pozornice iznio rock u svojoj bluzerski sirovoj, neuljepšanoj biti, novi je album neminovno donio pomak, samo što su takvi potezi u kaotičnom kolektivu poput Baretova benda, kad “znaš da postoji nešto, nešto što te tjera da praviš greške”, manje pitanje osmišljene konstrukcije, a više nekontrolirani impuls. Vrlo brzo omalovažavan i od strane vlastitih potpisnika, “Milost” je bio i ostao poput neželjena djeteta, kojem je tek jedna pjesma, antologijska “Ja sam budućnost”, osiguravala trajni spomen u retrospektivama i kužerskim spikama. Iz tog, kao i iz nekih više tehničkih razloga, jedini je to album iz prve faze djelovanja Majki koji nije doživio reizdanje. Do sada.

Sve navedeno u uvodnom pasusu stoji ne kao opravdanje (jer ta bi riječ bila grubo podcjenjivačka), već kao jasan ukazatelj na nužnost trajne valorizacije cjelokupnog kataloga koji je zadužio ovu kvantitetom (na mahove i kvalitetom) deficitarnu scenu, pa time i onih manje cijenjenih mu naslova. Uz to, možda produkcijski “Milost” i nije odrađen na razini koju je bend svakako zavrijedio, ali, uz sve rezerve samog Bareta, ima tu sasvim dobrih, čak odličnih pjesama koje su se, osobito, u retrospektivi, pokazale logičnom sponom između pankerske žestine te mračne gustoće ranih albuma i bluzerske ljepljivosti albuma “Vrijeme je da se krene”, s kojim su Majke, ako je dotad i bilo nečije sumnje, definitivno ušle u naš rokerski kanon.” – Toni Matošin, Soundguardian

“Prvi ulazak u studio dogodio se u jeku ratnih uzbuna, u studenom 1991., a album je završen u praskozorje jeseni 1993. “Shimpoo Pimpoo” je inaugurirao razne infantilne narko-lezbo pederske doskočice (koje će evoluirati u “Supermamu” i “Johnny Junk Polizei” na “Fredu Astaireu”), nogometne teme (poznata je “nogometna trilogija” na prva tri albuma Pipsa, a “Jug” je posveta palim Boysima) velike balade (“Gume na kotačima” će naslijediti “Malena” na albumu “Dernjava”), citiranje određenih glazbenih fraza raznih izvođača i irsko-keltske-punk motive koji će bolje biti interpretirane na “Poštaru lakog sna” (inače obradi Poguesa).“Shimpoo Pimpoo” je nervozna i neujednačena zbirka pjesama koje djeluju kao puzzle iz raznih kompleta. Pjesme djeluju kao šaka u oko svemu što je sastav okruživalo, izuzeci su “Gume na kotačima” i NK “Dinamo”, odnosno taj klub koji je u vrijeme ranih devedesetih nosio imena “HAŠK Građanski” i “Croatia”. Samo zazivanje imena “Dinamo” bila je crvena krpa vladajućoj vrhušci, tako da Pipsima nije nedostajalo “hejtera”. Nije im nedostajalo ni fanova, s obzirom da je singl kaseta “Dinamo ja volim” dosegla prodaju u preko 20 000 primjeraka, a izdanje kasete “Shimpoo Pimpoo” se prodalo u tada respektabilnih 6000 primjeraka (CD izdanje ovog albuma je na tržište stiglo naknadno). Prvo remek-djelo benda (kao autori su potpisani pjevač Ripper, gitarist Kralja i producent albuma Denyken),pjesma “Gume na kotačima” podržat će tezu da su najveći romantičari istovremeno i najveći cinici.Prvijenac Pipsa je nastajao u kaotičnom vremenu, što će svatko moći primijetiti ako pogleda na omot kome se sve Pipsi zahvaljuju, između ostalog i Marinku Božiću, malignom medijskom mogulu, preminulom kasne 1993. i kandidatu za titulu “medijski ratni zločinac”. “Shimpoo Pimpoo” nije politički najkorektniji album, čak ni u kontekstu grubih devedesetih, više je stihova gdje je homoseksualnost zakopana u istom kontekstu s narkomanijom. Takvo je bilo vrijeme, grdo, tužno, surovo, pogotovo za slabije i drugačije u društvenoj hijerarhiji. Omaška na omotu je ispod potpisivanja autorstva pjesme “Krumpira, gospođo” – riječ je o obradi pjesme “Justify My Love” kojoj su autori Madonna, Lenny Kravitz i Ingrid Chavez. Postoji urbana legenda po kojoj “Krumpira” nikad nije odsvirana uživo (bend u vrijeme debi-albuma nije puno nastupao), a kad su na red došle kolekcije pjesama kao što su “Dernjava”, “Fred Astaire” i “Bog”, u kontekstu autorskog sazrijevanja na daljim albumima većina pjesama sa “Shimpoo Pimpoo” je zvučala nedoraslo i nerazrađeno. Danas je vrijednost tog albuma prvenstveno povijesna, istovremeno je zrcalna slika Zagreba prve polovine devedesetih. Rata “nema”, pokušava se normalno živjeti, imati neku normalnu mladost, ali s poražavajućim rezultatima – društvo neumitno ide unatrag, vrijednosti i kontrolni mehanizmi se ruše, droge sve više ima, usred rata (kojeg “nema”) se polako inauguriraju vrijednosti kapitalističkog zapada, što se ironizira infantilnim nabrajalicama.”Zoran Tučkar, Ravno do dna

Objava oba vinila još je jedan sjajan diskografski potez Heroja ulice i Croatia Recordsa koja je ovu godinu započela objavama na vinilu kultnih albuma grupa Šarlo akrobata, Električni orgazam i Haustor, te kompilacije Paket aranžman čime slavi 40 godina novog vala. Sjajan dizajnerski pothvat pripada grafičkom dizajneru Darku Kujundžiću koji je napravio redizajn ovih, ali i mnogih drugih kultnih albuma u izdanju Croatia Recordsa: 

“Moja je zadaća vratiti taj dizajn ponovo u život i reinterpretirati ih za veći format. Rekao bih da je najteže raditi na reizdanjima iz 90-ih jer ne postoje originalne pripreme, a najjednostavnije ako su izdanja već objavljena na LP-ju iako i tada moramo posezati za nekim dizajnerskim trikovima. Kod Majki i Pipsa je bilo poprilično teško jer ne samo da nismo imali originalne pripreme već smo dizjan morali razvući i na veći format za vinil. Kod Majki nismo imali niti originalne fotografije koje su unutar omota, a za Pipse sam preko eBaya kupio strip koju je obitelj autora Andreae Pazienza dala na korištenje za prvi album. Cilj nam je uvijek isti, a to je da nova izdanja izgledaju što bolje, a nerijetko imamo i mogućnost da popravimo neke sitnice s prvih omota. Recimo, kod Pipsa je prvo izdanje objavljeno na kaseti i svaka pjesma je imala svoj identitet i s ispravkama benda dok je recimo na CD-u, čiji su redizajn radili Bruketa-Žinić, taj omot drugačiji. Mi smo se odlučili vratiti omot s kasete. Cijeli proces zna trajati i do dva mjeseca, ali se isplati kad su i bend i kupci zadovoljni.”

Vinile možete kupiti po cijeni od 149 kuna na svim prodajnim mjestima Croatia Recordsa i drugim bolje opremljenim specijaliziranim prodavaonicama vinila, kao i na webshopu Croatia Recordsa.

 

2475 pregleda
cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail